Dziś jest środa, 20.06.2018, imieniny Bogny, Florentyny
6° / 1018 hPa
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Szkoła Podstawowa w Malanowie » Aktualności » Uczniowie klas IV na Zielonej Szkole

Uczniowie klas IV na Zielonej Szkole

W dniach od 04 do 08 czerwca 2018r.uczniowie klas IV Szkoły Podstawowej w Malanowie przebywali na Zielonej szkole nad Zatokę Gdańską. Był to tydzień pełen wrażeń. Nadmienić należy, że dla niektórych uczniów był to pierwszy wyjazd nad morze.

W czasie trwania Zielonej szkoły dzieci odkrywały tajemnice Zatoki Gdańskiej, poznawały jej przyrodę i otoczenie. Chłonęły wiadomości przekazywane przez przewodników, mówiące o tradycji i kulturze zwiedzanych miejsc.

Pierwszego dnia, po dotarciu na miejsce, zjedliśmy smaczny obiad i poszliśmy przywitać się z morzem.. Z Chłapowa, gdzie byliśmy zakwaterowani, odbyliśmy spacer do Władysławowa - miasta położonego u nasady Mierzei Helskiej, po drodze mijając Ośrodek Przygotowań Olimpijskich w Cetniewie. Następnie przeszliśmy Aleją Gwiazd Sportu - pierwszą w Polsce aleją poświęconą sportowcom polskim i zagranicznym. Mogliśmy tam również podziwiać pomnik "Korona Himalajów" odsłonięty w 2014 roku. Czternaście skalnych płyt symbolizuje czternaście ośmiotysięczników, które zdobyli Polacy.

Drugiego dnia udaliśmy się na Półwysep Helski. W Helu odwiedziliśmy słynne helskie fokarium, gdzie uczestniczyliśmy w karmieniu fok. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Juracie, gdzie szczególną atrakcją jest molo spacerowe, z którego podziwiać można Zatokę Pucką. W Jastarni natomiast zrobiliśmy przystanek, aby obejrzeć bunkry stanowiące w czasie II wojny światowej Ośrodek Oporu Jastarnia.

Następnego dnia zwiedzaliśmy zabytki i poznawaliśmy kulturę Trójmiasta. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Gdyni. Najpierw udaliśmy się do Akwarium Gdyńskiego, gdzie podziwialiśmy wystawy muzealne dotyczące oceanografii, hydrobiologii oraz akwaria z florą i fauną, zarówno morską, jak i słodkowodną. Następnie poszliśmy obejrzeć zacumowany w Porcie Gdyńskim okręt muzeum – ORP „Błyskawica” – najstarszy na świecie zachowany niszczyciel. Dalej podziwialiśmy „Dar Pomorza”. Z portu wyruszyliśmy do Archikatedry w Gdańsku – Oliwie, gdzie wysłuchaliśmy przepięknego koncertu organowego. Oliwskie organy słynne są na całym świecie. Swoim wspaniałym brzmieniem przyciągają tysiące słuchaczy na corocznych prezentacjach i letnich koncertach.

Po zakończeniu koncertu i udaliśmy się do Sopotu, gdzie znajduje się najdłuższe w Europie molo o drewnianej konstrukcji.

Kolejnym punktem zwiedzania był Gdańsk, który stanowi jeden z najcenniejszych zespołów zabytkowych w Polsce. Można podziwiać tutaj Ratusz Głównego Miasta, Dwór Artusa, a na Starym Mieście Wielki Młyn i Ratusz Starego Miasta. Główne zabytki znajdują się wzdłuż Drogi Królewskiej, reprezentacyjnej ulicy Gdańska – Długiej. Do ważnych miejsc w Gdańsku należy Westerplatte. Tutaj bohaterscy żołnierze pokazali miłość i oddanie Ojczyźnie, przez co stali się symbolem i inspiracją dla całego kraju. Wola walki widoczna na Westerplatte trwała w ludności polskiej przez cały okres II wojny światowej, toteż złożyliśmy Im hołd pod Pomnikiem Obrońców Wybrzeża.

Po powrocie do pensjonatu, po całym dniu zwiedzania, szybko zregenerowaliśmy siły i wieczorem świetnie bawiliśmy się przy dźwiękach ulubionej muzyki.

Następnego dnia czekała nas wyprawa do Słowińskiego Parku Narodowego, którego prawdziwym unikatem są ruchome wydmy. Ich wysokość dochodzi do 40 metrów, a przemieszczają się z prędkością nawet do 20 metrów rocznie. Wyrzucany przez morze piasek jest osuszany przez słońce i wiatr, po czym wywiewany jest dalej w głąb lądu. Na powierzchni piasków tworzą się piękne wzory rozciągające się na całej długości wydm. Drogę do wydm pokonaliśmy melexami, wśród malowniczych lasów. Wróciliśmy natomiast pieszo podziwiając nadmorski krajobraz i zażywając słonecznych i morskich kąpieli (moczenie nóg). Po dniu pełnym wrażeń zjedliśmy obiadokolację i wyruszyliśmy na pożegnanie z morzem.

Ostatniego dnia pobytu na Zielonej szkole czekała na nas jeszcze jedna atrakcja. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Malborku, żeby zwiedzić Rezydencję Wielkich Mistrzów Zakonu Krzyżackiego – jeden z najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronno – rezydencyjnej w Europie. Ta trzyczęściowa twierdza obronna składa się z Zamku Niskiego, Zamku Średniego i Zamku Wysokiego. Najpiękniejszy widok na zamek podziwialiśmy od strony rzeki – Nogat, a z zamkowej wieży cieszyliśmy oczy przeuroczą panoramą okolicy.

Po zrealizowaniu ostatniego punktu programu wyruszyliśmy w drogę powrotną. Zmęczeni, ale szczęśliwi, z bagażem nowych doświadczeń, wrażeń i wiadomości wróciliśmy do domu.

Zieloną szkołę zorganizowali oraz sprawowali opiekę nad uczniami wychowawcy : p. T. Klimt, p. A. Musiałkiewicz, p. R. Zwoliński oraz p. J. Balcerzak